Перший урок
Цікавими
стежинами по
„Країні Міцного
Здоров’я"
1 вересня
2012 р.
Мета:
· виховувати у дітей ціннісне ставлення до власного здоров'я та стимулювати бажання дбати про нього;
· сприяти усвідомленню учнями необхідності ведення здорового способу життя;
· нагадати корисні звички, які допоможуть зміцнити здоров'я;
·
прищеплювати інтерес до занять фізичною
культурою і спортом, розвивати уявлення про
здоровий спосіб життя, його складові;
· виховувати інтерес до фізичної культури, до сучасної науки про здоров'я.
Обладнання:
назви стежин у вигляді промінців, конверти із завданнями, стікери, олівці, репродукції картин.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання вчителя.
Поглянь, дитино, все довкола
Так щиро посміхається тобі:
І сонце, й небо, ліс і поле -
Ти теж у відповідь їм посміхнись.
Ти привітайся з днем чудовим,
Пташками, травами, струмочком голубим,
1 знай: усе це є природа,
її люби, примножуй, бережи!
- Дорогі діти! Подивіться одне одному в очі, посміхніться, передайте частинку свого гарного настрою іншим. От бачите, від ваших посмішок затишніше і світліше стало в нашому класі.
II. Мотивація навчальної діяльності.
1.Розгадування кросворду .
2. Декламування віршів дітьми.
1. Хто здоровий, - той сміється,
Все йому в житті вдається.
Він долає всі вершини,
Це ж чудово для людини!
2. Хто здоровий, той не плаче,
Жде його в житті удача.
Він уміє працювати,
Вчитись і відпочивати.
3. Хто здоровий - не сумує,
Над загадками мудрує,
Він сміливо в світ іде
И за собою всіх веде!
4. Бо здоров'я - це прекрасно,
Здорово, чудово, ясно!
І доступні для людини
Всі дороги і стежини!
5. Зрозуміло, всім відомо,
Як приємно бути здоровим,
Тільки треба знати,
Як здоровим стати.
3. Слово вчителя.
Немає нічого дорожчого на світі,
Ніж дивне щастя жити на Землі
В здоров'ї кожній квіточці радіти,
І посміхатися навіть уві сні.
Безцінний скарб, що ми здоров'ям звемо,
Із юних літ нам треба берегти,
Адже нічого більше нам не треба,
Щоб тільки всі здорові були ми.
Найдорожчий, безцінний скарб, що має людина - це здоров'я. Без нього немає повноцінного, радісного, щасливого життя.
В третьому тисячолітті, під час наукового та технічного прогресу без знань не обійтися жодному із нас. Та й кожен повинен досягти своїх вершин у житті. А це не завжди легко й просто, тому що все досягається великими зусиллями волі і фізичними навантаженнями. Отже, треба мати велику силу й міцну волю, а це мають лише ті, хто здоровий фізично і духовно. Недаремно кажуть люди, що в здоровому тілі - здоровий дух.
III. Повідомлення теми уроку.
Ось про це ми дізнаємось на уроці. Здійснимо подорож цікавими стежинами по «Країні Міцного Здоров'я».
IV. Робота над темою уроку
1. Гра: „Шифрувальник" (робота в парах).
Розшифруйте запис, прочитавши кожне зі слів ззаду наперед; який стане девізом нашого першого уроку.
„ЩОБ ЗДОРОВ'Я ДОБРЕ МАТИ,
СЛІД ПРО НЬОГО ЗМАЛКУ ДБАТИ"
2. Гра «Одягни слово».
Придумайте епітети до слова «життя».
- Яке? (Веселе. Чудове. Красиве. Важке. Щасливе).
- Якого кольору життя ? (Оберіть свій колір олівця).
- Запишіть на стрічках, яке у вас життя.
Погляньте, які різні промінці! Життя - це перш за все здоров'я людини.
- Погляньте на наше сонечко, яке на дошці. У нього можуть з'явитися і великі промінці. Якщо ми будемо працювати гарно,
то вони вкажуть нам шлях до «Країни Міцного Здоров'я».
З'являється промінчик з назвою «Режим дня».
3. Робота по стежинах «Країни Міцного Здоров'я».
Стежина «Режим дня».
(Робота з сигнальними картками).
Режим дня - це правильне чергування праці і відпочинку.
1) Завдання: якщо я чітко дотримуюся режиму дня, то:
все виконую вчасно;
завжди запізнююся;
встигаю багато чого зробити;
почуваюся бадьорим і веселим;
ходжу похмурий і втомлений.
2) Гра «Режим дня».
(Діти отримують малюнки із серії «Режим дня» і розташовують їх у відповідності до свого «Режиму дня».)
Висновок: для того, щоб бути здоровим, слід дотримуватись режиму дня.
Стежина «Особиста гігієна».
Хто здоровим хоче буть,
Умиватись не забудь
Ти ранесенько вставай,
Ручки милом умивай
Мило |
Зуби |
Волосся |
Нігті |
Хустка |
Дзеркало |
Вода |
|
|
|
|
|
1) Завдання: установіть зв'язок між словами, підбери відповідні
слова:
(Щітка, гребінець, ножиці, ніс, лице).
Висновок: щоб бути здоровим, необхідно дотримуватися правил особистої гігієни: кожний ранок умивайся, чисть зуби, мий вуха та шию; завжди мий руки перед їжею; коротко зістригай нігті; тримай у порядку своє волосся; користуйся носовою хусткою.
Стежина «Ранкова зарядка і спорт».
Учень: Кожен день по розпорядку
Маємо робить зарядку.
Для здоров'я вона - плюс,
Намотай собі на вус.
Вчитель: Зарядкою починають свій день спортсмени, туристи, солдати. Бо фізичні вправи зранку - це заряд бадьорості на весь день. Після неї ви почуваєте себе бадьоро. А зі щоденної бадьорості і складається здоров'я .
Віршована фізкультпауза.
Учні по порядку виходять і говорять слова, клас виконує вправи за ними.
«Комарики».
Руки вверх піднять пора,
Щоб зловити комара.
Опускаємо руки вниз
В стійку вихідну вернись.
«Лісоруби».
Лісорубами всі стали
І сокири всі підняли
Зробимо руками мах
По колоді сильно «бах».
«Літак».
Руки ставте всі ось так,
1 виходить в нас літак.
Мах крилом туди - сюди
Треба швидше нам рости.
«Метелики».
Руки вже за головою,
Тож дивись перед собою,
Виправляємо хребет,
Лікті зводимо вперед.
Мов метелик, літаєм,
Крильця зводим, розправляєм.
- Хто з вас займається спортом?
- Для чого люди займаються спортом?
- А які види спорту ви знаєте?
- Якими хотіли б ви займатися?
Спортом слід займатися для того, щоб тіло перебувало в русі. Рух необхідно для нормального життя людського організму. Коли працюють м'язи, майже всі органи і системи працюють швидше і краще для дитячого організму дуже необхідний рух. Завдяки руху ви розвиваєтеся фізично, стаєте сильнішими. Тому після навчання найкращим відпочинком для вас буде заняття спортом, рухливі ігри, плавання, катання на велосипеді, самокаті, роликових ковзанах, взимку - на санчатах, фізична праця на свіжому повітрі. Пам'ятайте й те, що рости здоровими і сильними вам допоможуть уроки фізкультури, заняття у спортивних секціях.
Стежина: „Їжа – джерело росту і здоров’я".
„Хто до ста років хоче жити, той правильно їсти повинен вміти".
Розповідь учителя.
- Щоб їжа, яку ми споживаємо зміцнювала наше здоров'я, давала
організму поживні речовини, забезпечувала силою енергією, приносила і емоційне задоволення потрібно вибирати тільки корисні продукти. Іноді, повністю довіряючись рекламі харчових продуктів, багато хто з нас дійсно починає вірити в те, що ті самі чіпси наповнюють організм корисними вітамінами або продукти швидкого приготування зовсім не шкодять організму. Однак, це не так. Якщо добре ознайомитись зі складовим «штучних» продуктів, можна зрозуміти, що «штучна» їжа може просто шкодити здоров'ю.
- Отже, треба вміти вибирати продукти для споживання та, звичайно, віддавати перевагу продуктам натурального походження: фрукти, ягоди, овочі, соки, каші з круп, м'ясо, риба, молочні продукти.
Визначення корисних продуктів з поданих
(На дошці прикріплені малюнки із зображенням продуктів: молоко, яблуко, сік, сир, картопля, чіпси, мівіна, сухарики, копчена ковбаса, компот, газований напій, кока-кола, солодощі, мед, риба, олія, морозиво, смажене м'ясо, солоний огірок, гамбургер).
Завдання для учнів:
I група: Вибрати і назвати корисні для здоров'я продукти. Які страви можна з них приготувати?
II група: Вибрати і назвати шкідливі для здоров'я продукти. Пояснити свій вибір.
Вчитель: Харчування - неодмінна умова нашого життя. Без їжі людина не може жити. З їжею ми отримуємо поживні речовини, необхідні для роботи мозку, серця, легенів, м'язів та інших органів. їжа забезпечує наш організм енергією, яка міститься в продуктах харчування. А ще здоров'я залежить від того, як швидко і часто ми їмо, наскільки ретельно пережовуємо їжу. Отже, щоб бути здоровим, потрібно знати правила харчування.
Пам'ятка
- Їсти потрібно 4 рази на день в один і той самий час. Якщо дотримуватися цього правила, то у вас завжди буде хороший апетит, їжа краще засвоюватиметься. Обов'язково снідайте.
- Їжа повинна бути різноманітною і складатися з різних продуктів.
- Корисно їсти молочні продукти, м'ясо, рибу, багато овочів і фруктів. Не захоплюйтеся надмірно солодощами, виробами з борошна, жирною і солоною їжею.
- Їсти потрібно правильно, добре пережовуючи. Нехтування цим правилом спричиняє шлунково-кишкові захворювання.
- Під час вживання їжі не можна відволікатися, займатися
іншими справами. Це знижує апетит і погіршує засвоєння продуктів.
- Не можна переїдати. Переїдання є причиною багатьох хвороб організму.
Вправа «Комора здоров'я».
Вчитель.
Із-за гір, з-за океанів,
І у різний, звісно, час,
Овочі найвищих санів
Телеграм наслали нам.
Полюбилась їм нівроку
Українськая землиця.
И поселилися без строку,
Стали жити і плодиться.
Людям нашим підсобляти
І в достатку, і біді,
Навіть стали лікувати -
До них з серцем лиш прийди.
Телеграма І.
Я - великий і бокастий,
Жовтогрудий і смугастий.
Я чудовий дар осінній,
З гарним та смачним насінням.
Хто їсть кашу цю чудову,
Буде сильним і здоровим. (Гарбуз).
Телеграма 2.
Кожен знає, ця дівиця
На городі мов цариця.
Коси довгі, кучеряві,
Та ще й платтячко яскраве.
Я смачна і вітамінна,
І не гірше апельсина.
Той, хто мене поважає,
До ста років доживає. (Морква).
Телеграма 3.
Ой, розхвалилася, дивіться!
Ти не схожа на царицю!
Я від тебе красивіший:
Червоніший і товстіший.
Український борщ чудовий
По усіх краях відомий.
У борщі я головний,
Борщ без мене не смачний! (Буряк).
Телеграма 4.
Я - солодка, соковита,
Покуштуй - не схочеш пити.
А як їстимеш саму,
Всі хвороби прожену! (Диня).
Телеграма 5.
Я - смачний, кругленький,
Маю щічки червоненькі.
До смаку я в кожній страві.
Роблять соки і приправи.
Соус, борщик і салат
Люди з радістю їдять. (Помідор).
Телеграма 6.
А на мене нарікають,
Що до сліз я допікаю.
Вибачте, та я не винна,
Бо я лікарська рослина.
Соком з медом почастую
І здоров'я подарую. (Цибуля).
Телеграма 7.
А я хлопчик білозубий.
Ви мене не бійтесь, люди.
Хоч гіркий я - та корисний.
Всім мене потрібно їсти.
Хто мій зуб з'їдає сміло
Здоровим буде неодмінно. (Часник).
Телеграма 8.
А зелені сини й дочки
Всі вживають залюбки.
Нас шанують недаремно:
Дух наш свіжий і приємний,
На канапці, і в салаті,
Ми і в будень, і на святі. (Огірки).
Телеграма 9.
Мене полюбляє кожна сім'я.
Щоб спокійно зимувати.
Садять всі мене багато.
Люблять вранці й на обід,
Так і кажуть: другий хліб. (Картопля).
«Екологічна стежинка і загартування».
- Які фактори природи сприяють зміцненню здоров'я?
1. Голуба хустина, жовтий клубок:
По хустині качається, людям усміхається. (Сонце).
2. Чисте, напоєне запахом квітів.
Дихати без нього не можна ... (Повітря).
3. Вона прозора, як сльоза,
І кольором, мов бірюза,
На все вона спроможна,
Без неї прожити не можна...
Тепер відгадайте, хто вона
Ота звичайна рідина. (Вода).
Ще в давні часи вчені зрозуміли необхідність використання людиною природно-кліматичних факторів, які загартовують: сонце, повітря, воду. Досвід показує, що тільки за допомогою загартування можна вилікувати багато хвороб. Але починати загартовування потрібно поступово. Загартований організм не боїться хвороб і холоду.
1) Завдання. Розгадайте та поясніть вислів:
1. Щоб 5. ття 7. Зем
3. регти 10.збе 9. треба
2. збе 6. на 8. лі,
4. жи 12. природу 11. регти
(Щоб зберегти життя на Землі, треба зберегти природу).
Стежина «Гарного спілкування».
Люди починають свій день словами «Доброго ранку!», «Доброго дня». Сьогоднішній урок ми розпочинали привітаннями із всміхненими обличчями.
- Як видумаєте, чи приємно бачити усміхнене обличчя, чути ласкаві, звернені до тебе слова ввічливості? Чому? (Відповіді дітей).
Посмішка зігріває серце людей, покращує настрій. Це маленьке диво, яке ми повинні розділити з усіма. Пригадаймо якомога більше лагідних, добрих слів. Наповнимо цими словами нашу класну кімнату.
Діти називають такі слова.
А зараз ми відчинимо двері нашого класу та випустимо ці слова по всій школі, в інші класи. Нехай усім дітям буде добре, приємніше, веселіше.
1) Зустріч з «Чарівним деревом».
Чарівне дерево просить порятунку.
На ньому слова-шкідники у вигляді гусені.
- Що сталося з нашим деревом?
- Як його врятувати ?
- Очистіть дерево від шкідників.
Ви прогнали шкідливі звички, адже вони негативно впливають на здоров'я людини! Викликають захворювання, неспокій, знервованість та багато зла.
2)3авдання. На дошці заздалегідь записані риси характеру. Оберіть ті риси характеру, які підходять вам:
Я |
стриманість
доброзичливість
нетерпимість
різкість
доброта
скромність
щирість
чуйність
уважність
Висновок: що можете побажати своїм товаришам?
1 учень:
Сім гріхів не наживай,
А любов у серці май.
Весело дивися в світ
І живи багато літ!
2 учень:
В очі кожному дивись,
А вітаючись, всміхнись.
Щиро з другом привітайся,
І не злись, не зазнавайся.
3 учень:
І над іншими не смійся,
Бути ввічливим не бійся.
Слів брутальних не вживай.
Всім здоров'я побажай.
V. Підсумок уроку
1. Гра «Корисно-шкідливо».
Учні показують зеленим кольором «корисно», а червоним ~ «шкідливо».
1. Перебування на свіжому повітрі.
2. Звичка все брати в рот і куштувати на смак.
3. Тривале сидіння біля телевізора .
4. Миття рук перед уживанням їжі.
5. Дворазове чищення зубів .
6. Паління цигарок.
7. Правильне регулярне харчування .
8. Загартування.
2. Зворотний зв'язок.
Вправа «Незакінчене речення».
Продовжити речення: «Я дізнався..., зрозумів..., навчився..., повторив, запам'ятав..., зацікавився...».
І на кінець нашого уроку, на нашому чарівному дереві здоров’я пропоную вам, дорогі діти, прикріпити власну „Квіточку Здоров’я".
(Робота дітей).
А ще діти пам’ятайте, що:
Життя чарівне, мов казка.
І дається людині раз.
Не марнуйте його, будь ласка.
А любіть й бережіть весь час.
Я сподіваюсь, що кожен із вас буде зростати здоровим!
Бережіть себе і свій організм, радійте життю. Набувайте хороші звички, привчайте себе до активного і здорового способу життя, будьте розумними і мудрими, обирайте самі правильні стежини, крокуйте ними до «Країни Міцного Здоров'я» і пам'ятайте, що ваше здоров'я - у ваших руках.